Vakantieplannen, wees er op tijd bij !

29 september 2023

Tijdens het volgende zomerseizoen 2024 zullen er dagelijks gemiddeld 55 vluchten minder plaatsvinden. Het volgende zomerseizoen zal Schiphol - grofweg van april tot en met oktober - ongeveer 12.000 vluchten minder verwerken dan dit zomerseizoen 2023. Dat maakte de luchthaven bekend in haar zogeheten capaciteitsdeclaratie. Het gaat om een afname van in totaal 12.400 vluchten. Dat zijn dagelijks ruim 55 vluchten minder dan in het jaar daarvoor. Het toegestane aantal vluchten in de zomerperiode van 2024 komt daarmee op 280.645. 

Bij het bepalen van dat aantal heeft Schiphol rekening gehouden met de experimenteerregeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens die regeling, een trucje van demissionair minister Harbers om Schiphol zonder inmenging van de EU te laten krimpen, wordt het aantal vluchten op Schiphol vanaf 31 maart 2024 beperkt tot 460.000. Wat betekent dat er in het winterseizoen nog ruimte is voor een kleine 180.000 vluchten. 

Krimp minder drastisch
Eerst wilde de demissionair minister dat Schiphol uiteindelijk zou krimpen naar maximaal 440.000 vluchten per jaar, maar na een consultatieronde stelde het ministerie dat aantal bij naar maximaal 452.000. Met dit aantal vluchten wordt de overlast voor omwonenden beperkt, zonder het belang van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt tekort te doen, concludeert het ministerie.

Ook minder privévluchten
De experimenteerregeling leidt ook tot minder vluchten met privéjets, het zogenaamde "klein zakelijk verkeer" Schiphol's persbericht. Het liefst wil Schiphol helemaal van privévluchten af, maar vanaf april wordt het aantal toegestane privéjets beperkt tot 12.000 (waarvan maximaal 7.200 in het zomerseizoen). Dat maximum ligt nu nog op 17.000 per jaar. 

Lawaaiige vliegtuigen steeds minder welkom
Het ingezette beleid, in het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen, trekt Schiphol door. De luchthaven heeft nu ook in de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen 87 vliegtuigtypen opgenomen die niet langer welkom zijn op Schiphol. Deze vliegtuigtypen vlogen al niet meer van en naar Schiphol en door het verbod in de capaciteitsdeclaratie is het nu zeker dat deze ook niet meer terug komen. Voor het gebruik van de meest vervuilende en lawaaiige vliegtuigen moeten de luchtvaartmaatschappijen vijf keer meer aan havengelden betalen dan wanneer zij het meest, stille en schone toestellen gebruiken.

Vergelijk alle hotels bij Schiphol Booking.com

Top 3 hotels