Kabinet laat Schiphol minder drastisch krimpen

5 september 2023

 

Geen ban op nachtvluchten en privéjets
Het aantal vliegbewegingen op Schiphol hoeft minder drastisch omlaag dan eerder de bedoeling was. Dat heeft het demissionaire kabinet besloten, meldt de Volkskrant vandaag. Niet 440.000 vluchten per jaar, maar 452.000 moet vanaf november volgend jaar de limiet worden. 

Afgelopen juli oordeelde het gerechtshof in Amsterdam in een door (inmiddels demissionair) minister Harbers aangespannen hoger beroep dat Schiphol op korte termijn mag krimpen naar 460.000 vluchten per jaar. Om omwonenden van Schiphol tegemoet te komen, wilde Harbers eigenlijk al vanaf eind dit jaar het huidige aantal vluchten van 500.000 beperken tot een maximum van 440.000. Toch bleek al snel dat Harbers dat besluit niet op eigen houtje mag nemen: eerst moet worden onderzocht of er geen alternatieven zijn om de overlast te beperken, zoals de inzet van schonere en stillere vliegtuigen. Bovendien moet ook Brussel (de Europese Commissie) zich over de krimpplannen buigen. Schiphol heeft namelijk niet alleen voor Nederland, maar ook internationaal een belangrijke functie. Voor de meer dan honderd maatschappijen die dagelijks of wekelijks op Schiphol vliegen, kunnen de gevolgen van Harbers plannen ingrijpend zijn.

List
Met goedkeuring van Schiphol verzon Harbers een list: een snelle en minder drastische krimp - naar 460.000 per jaar - hoefde niet eerst te worden goedgekeurd door Brussel. Luchtvaartmaatschappijen besloten deze zogeheten experimenteerregeling aan te vechten, en met succes. De rechter oordeelde dat Schiphol voorlopig niet hoefde te krimpen naar 460.000 vluchten per jaar. Harbers liet het daar niet bij zitten en ging in hoger beroep. Het Gerechtshof gaf hem gelijk en oordeelde dat Schiphol op korte termijn tóch naar 460.000 euro mag krimpen. In de tussentijd kan in Brussel worden uitgezocht of ook de grotere krimp - naar maximaal 440.000 vluchten per jaar - haalbaar is. 

Dat lijkt nu dus onnodig, omdat - zoals de Volkskrant vandaag meldt - het kabinet vanaf november volgend jaar een maximum van 452.000 vluchten per jaar wil gaan hanteren. Harbers stuurt het plan vandaag naar Brussel zodat de Europese Commissie zich over het voorstel kan buigen. Er is geen toestemming nodig, maar de Europese Comissie zal wel bekijken of het demissionaire kabinet in de procedure geen steken heeft laten vallen. 

Controversieel of niet?
Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, vorige week vrijdag, riep Schiphol-directeur Ruud Sondag de Tweede Kamer op om de krimpplannen van Schiphol, ondanks de demissionaire status van het kabinet, niet controversieel te verklaren. De luchtvaartbranche hoopt wel dat het parlement de krimpplannen controversieel verklaart en het definitieve besluit wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet, dat naar verwachting niet eerder dan medio volgend jaar zal worden geïnstalleerd. Dat duurt Sondag te lang. "We moeten nu doorpakken, daar hebben omwonenden van de luchthaven recht op." 

Nachtvluchten en privéjets
Sondag presenteerde eerder dit jaar een plan waarmee Schiphol de overlast voor omwonenden nog verder en sneller wil terugdringen. Met dat plan bindt Schiphol de strijd aan met nachtvluchten en privéjets, die ook maatschappelijk veel weerstand oproepen. Volgens de Volkskrant is het kabinet niet bereid om nachtvluchten en privéjets in de ban te doen. Een woordvoerder van Schiphol laat naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant weten dat de luchthaven pas met een reactie komt als het demissionaire kabinet de plannen officieel heeft bekendgemaakt. 

Vergelijk alle hotels bij Schiphol Booking.com

Top 3 hotels