Explosieve stijging reizigers deze herfstvakantie

25 oktober 2023

Schiphol verwacht explosieve stijging passagiers in deze herfstvakantie. De verwachting is dat er in deze herfstvakantie maar liefst 3,3 miljoen passagiers de luchthaven zullen bezoeken. Dat is maar om en nabij een kwart meer bezoekers dan vorig jaar. Alle nodige maatregelen zijn getroffen om de mensen geen last te zullen bezorgen van lange rijen en chaos volgens de luchthaven.

Maatregelen voor betere doorstroom
Iedereen weet het nog van vorig jaar zomer die op vliegvakantie ging. Lange rijen voor de security en incheckbalies, vooral veroorzaakt door een groot tekort aan beveiligers. Na deze 'rampzomer' zijn er maatregelen genomen door de luchthaven. Er werden 850 nieuwe beveiligers aangenomen om een herhaling te voorkomen in de meivakantie, eerder dit jaar. Met succes, een herhaling van vorig jaar bleef tot op heden uit. Na een succesvolle wervingscampagne zijn er inmiddels zo'n 1000 beveiligers in dienst. Ook is er een reclame campagne gaande over handige kledingtips waardoor mensen de security sneller kunnen passeren. Schiphol geeft mensen tips over hoe ze zich kunnen kleden zodat ze zo snel mogelijk door de security check kunnen, en raadt het passagiers aan om online in te checken en op tijd naar de luchthaven te komen. Ook het boeken van een tijdslot, zodat bekend is wanneer men bij de security wordt verwacht, is een maatregel waardoor de drukt beheersbaar blijft.

Meer capaciteit security
Dat het aantal verwachte passagiers deze en komende week met 3,3 miljoen maar liefst een kwart hoger ligt dan vorig jaar, is volgens een woordvoerder van de luchthaven geen reden tot paniek. "Dit is ongeveer hetzelfde aantal passagiers dat in de herfstvakantie van 2019 via de luchthaven reisde. Er is eerder met dit bijltje gehakt. Al die beveiligers die we in het voorjaar extra hebben aangenomen hebben de afgelopen zomer al een enorm verschil gemaakt, en we verwachten daardoor ook geen problemen deze twee weken." Vorige herfstvakantie kreeg de luchthaven ondanks de korte wachttijden alsnog een bak kritiek over zich heen. Door personeelstekort schrapte Schiphol toen een aantal vluchten om het aantal passagiers op de luchthaven kleiner te houden. Ook dat zal zich deze vakantie niet voordoen, aldus de woordvoerder: "Het scenario waarin we vluchten zouden moeten schrappen om drukte het hoofd te kunnen bieden is nu geen sprake."

Vergelijk alle hotels bij Schiphol Booking.com

Top 3 hotels